August 28, 2008

جمع بندی وضعیت حقوق بشر در دانشگاه تبریز در یک سال گذشته

جمع بندی وضعیت حقوق بشر در دانشگاه تبریز در یک سال گذشته

6 شهریور 1387

دانشجویان دانشگاه تبریز سال تحصیلی 86-87 را چگونه گذراندند

جمع بندی وضعیت حقوق بشر در دانشگاه تبریز در یک سال گذشته





سال86




روز سه شنبه 8 خرداد(سال 86) کميته انضباطي دانشگاه تبريز دانشجويان زير را به اين کميته احضار کرد: وحيد دهقاني، فراز زهتاب، آيدين خواجه اي، مقصود عهدي، منصور امينيان، هادي بهادري، آيدين غفارنژاد، ابراهيم زينالي، امين امامي، علي داور، بابک رحمتي، نعيم احمدي، ناهيد بابازاده، بهنام زالي و صمد پاشایی.



در این ایام مجوز نشریه \"آذربایجان شناسی\" نشريه ي داخلي و رسمي کانون آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز از سوی مسئولین این دانشگاه به مدت 1 سال به حالت تعلیق در آمد.


روز 9 تیر ماه86 کمیته انضباطی دانشگاه تبریز ۱۴ تن از فعالین دانشجویی آذربایجان در این دانشگاه را به تعلیق از تحصیل محکوم کرد. در این روز کمیته انضباطی این دانشگاه فعالین دانشجویی هویت طلب ترک به نامهای بابک رحمتی (مدیر مسئول نشریه دانشجویی گونش)، منصور امینیان (مسئول تشكيلات انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده ي فني)، هادی بهادری (دبیر کانون آذربایجان شناسی)، ابراهیم زینالی (مدیر مسئول نشریه کانون آذربایجان شناسی)، وحید دهقانی (مسئول روابط عمومي انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده ي فني)، فراز ذهتاب (عضو شوراي مركزي انجمن ادبي سهند)، آیدین خواجه ای (عضو شوراي مركزي انجمن ادبي سهند)، مقصود عهدی (عضو شوراي مركزي انجمن ادبي سهند)، علی داور (دانشجوي مهندسي برق)، امین امامی (عضو شوراي مركزي انجمن ادبي سهند)، آیدین غفارنژاد (عضو شوراي مركزي كانون آذربايجان شناسي) و نعیم احمدی (مسئول تشكيلات انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده ي علوم طبيعي) را به دو ترم تعلیق از تحصیل و حامد توفیق (دبیر سیاسی شوراي مركزي انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تبريز و علوم پزشكي)، و بهنام زالی (مسئول تشكيلات انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده ي كشاورزي) را به یک ترم تعلیق از تحصیل محکوم کرد. همچنین کمیته انضباطی دانشگاه تبریز پرونده مقصود عهدی را به کمیته مرکزی انضباطی وزارت علوم (مركز) ارسال نمود.


در روز 30 آبان ماه 86سرانجام مسئولین دانشگاه تبریز توانستند با فشار های غیر اخلاقی خود انجمن ادبی _فرهنگی سهند را به تعطیلی بکشانند. انجمن ادبی سهند در زیر فشارهای حراست و مخالفت های مسئولین بعد از اندکی تاخیر از اواخر مهر در حال برگذاری بود که بعد از برگزاری 4 جلسه زیر این فشارها و احضارها به تعطیلی کشانده شد.


در روز اول بهمن 86دادگاه محاکمه دانشجویان هویت طلب تبریز به نام های حسین یوسفی و غفور حبیب پور برگزار گردید.(احکام صادره برای این دانشجویان 6 ماه حبس تعزیری می باشد)





سال 87

مقارن ظهر یکشنیه 22 اردیبهشت ماه، دانشجویان دانشگاه تبریز در اعتراض به اعمال فشار بر دانشجویان و اقدام حراست و رئیس این دانشگاه در تعلیق و اخراج ازدانشگاه فعالین دانشجویی(به دلیل کارشکنی های مسئولین این دانشگاه در برگزاری جلسه دفاعیه سجاد رادمهر از پایان نامه کارشناسی ارشد )، دست به تحصن زدند که پس از ساعاتی با قبول خواسته های دانشجویان از طرف مسئولین دانشگاه به این تحصن پایان داده شد.



همچنین در سال 87 سازمان سنجش از صدور کارنامه برای 4 تن از دانشجویان دانشگاه تبریز به نامهای صمد پاشایی،امین امامی،ناهید بابازاده و نادر مهد قره باغ خودداری کرده و این دانشجویان را حق تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم نمود ...



در پی اعتراضات دانشجویان دانشگاه تبریز نسبت به مسائل دانشجویان ستاره دار و اقدامات غیرقانونی حراست، ۳۷ تن از دانشجویان به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شدند.
مسئولین، تحصن محدود روز ۶ تیر را علت احضار بی سابقه ۳۷ نفر عنوان کرده اند. روز پنج شنبه ۶ تیر، تجمع اعتراض آمیز در خوابگاه شهرک امام در اعتراض به کارشکنی های مسئولین حراست دانشگاه که با ایجاد اختلاف بین دانشجویان قومیت های مختلف، قصد تفرقه افکنی بین دانشجویان را داشتند، برگزار شده بود.

نهادهای امنیتی دانشگاه با دستاویز قرار دادن تحصن ۶ تیر، افرادی را به کمیته انضباطی فرا خوانده اند که حتی در محل تجمع نیز حاضر نبوده و از فعالین دانشجویی محسوب می گردند.
در حالی که روز یکشنبه ۱۶ تیر، تاریخ احضار دانشجویان عنوان شده بود که شنبه ۱۵ تیر، امتحانات تمامی دانشکده های دانشگاه تبریز به پایان رسید.

در حكم كميته انضباطي \" توهين به شعائر اسلامي و ملي و اقدام عليه نظام جمهوري اسلامي \" و \" ايجاد وقفه در نظم خوابگاه \" به عنوان اتهام براي او قيد شده اند. اما به نظر مي رسد عامل اصلي محكوميت او، اقدامات و اعتراضات اخير وي در راستاي دفاع از حق مسلم خود براي ادامه تحصيل مي باشد.

احکام انضباطی دانشجویان محرومیت از تسهیلات رفاهی و خوابگاه و نیز توبیخ کتبی با درج در پرونده می باشد.



1- منصور امینیان(تاریخ دستگیری 30 مرداد87)

منصور امینیان از فعالین هویت طلب با سابقه در دانشگاه تبریز می باشد. او دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشکده فنی، سردبیر نشریه ستارخان و عضو هیئت تحرییه نشریات دانشجویی چون آراز و اوزلوک در دانشگاه تبریز می باشد.

مهندس امینیان متولد 1363 و دانشجوی کارشناسی مکانیک در دانشگاه تبریز می باشد و دوره کارشناسی را نیز در دانشگاه تبریز گذرانده است.

منصور امینیان در جریان تحصن های خرداد 86 تبریز به کمیته انضباطی احضار شده به دلیل فارغ التحصیلی، محکومیت یک ترم محرومیت وی در حکم ثانویه به \"اخطار کتبی و درج در پرونده\" تبدیل شد.

2- مقصود عهدی(تاریخ دستگیری 30 مرداد)

وی عضو شورای انجمن اسلامی دانشکده انسانی، عضو شورای مرکزی انجمن ادبی سهند عضو هیئت تحریریه ی نشریات دانشجویی همچون ستار خان و چیلتیک می باشد.

مقصود به دلیل تحصن های خرداد 86 و همچنین برگزاری انتخابات انجمن اسلامی دانشکده انسانی و سخنان وی در محکومیت تیراندازی ماموران امنیتی به سمت معترضان خرداد 85 تبریز در تریبون آزاد سال 86 به کمیته انضباطی فراخانده می شود و پرونده ی وی به کمیته انضباطی کل در تهران جهت صدور حکم فرستاده می شود. با فرستاده شدن پرونده مقصود عهدی به کمیته انضباطی مرکز بیم اخراج وی از دانشگاه مطرح می شود ولی در نهایت او به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم می شود که در حکم تجدید نظر یک ترم آن به حالت معلق در می آید.

مقصود ترم اول سال تحصیلی 86-87 را در محرومیت از تحصیل سپری می کند و به دنبال آن حضور وی در محوطه دانشگاه ممنوع می شود.

3-امیر مردانی(تاریخ دستگیری 23 مرداد)

امیر مردانی دانشجوی ترم آخر رشته برق دانشگاه تبریز سابقه یکبار دستگیری دیگر را در اول مهر ماه سال ۸۵ را در رابطه با اعتراضات در مورد ممنوعیت زبان مادری در مدارس را نیز دارد.

4-سجاد رادمهر(تاریخ دستگیری 27 تیر)

سابقه فعالیت : عضو سابق شورای انجمن اسلامی2 دانشکده فنی دانشگاه تبریز- عضو هیئت نظارت کانون نشریات دانشجویی آذربایجان - سردبیر نشریات دانشجویی توقیف شده \"آراز\" و \" اؤزلوک\"- عضو شورای انجمن ادبی سهند3 به مدت شش سال.

سابقه مجازات: محرومیت از امکانات رفاهی و خوابگاهی دانشگاه تبریز به مدت 4 ترم در دوره کارشناسی. منع موقت از تحصیل به مدت یک ترم در نیمسال دوم سال تحصیلی 86-87 به دلیل اعتصاب غذا و اخلال در نظم دانشگاه که طی حکم کمیته بدوی انضباطی دانشگاه تبریز صادر شده است.

5-فراز ذهتاب(تاریخ دستگیری 27 تیر)

دانشجوی رشته حقوق و عضو انجمن اسلامی دانشکده علوم انسانی،فراز پیشتر به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بود.



6-آیدین خواجه ای(تاریخ دستگیری 27 تیر)

دانشجوی رشته حقوق و عضو انجمن اسلامی دانشکده علوم انسانی،فراز پیشتر به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بود.



7-داریوش حاتمی(تاریخ دستگیری 27 تیر)

وی افسر وظیفه ارتش است و احتمالا به دلیل دوستی با سجاد رادمهر و هم منزل بودن با وی دستگیر شده است.

حاتمی در سالهای 81 و 83 نیز بازداشت شده بود که در سال 83 نیز به 1 سال حبس محکوم شد که در دادگاه تجدید نظر به 4 ماه تقلیل یافت.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home

Powered by Blogger

Subscribe to
Posts [Atom]