August 28, 2008

ثقفی خراسانی، عضو کانون نویسندگان، پس از احضار بازداشت شد

گزارش های رسیده حاکی است که علیرضا ثقفی خراسانی، روزنامه نگار، عضو کانون نویسندگان ایران و کانون مدافعان حقوق کارگران بازداشت و همسر و پسر بزرگ وی احضار شده اند.

بر اساس گزارش ها منابع مختلف، آقای ثقفی خراسانی که روز دوشنبه به مرکز پیگیری وزارت اطلاعات احضار شده بود، روز سه شنبه به دفتر این مرکز در خیابان صبا مراجعه کرد .
به گفته یکی از نزدیکان این روزنامه نگار، بازجوی آقای ثقفی خراسانی روز چهارشنبه در تماس تلفنی با خانواده وی خبر داده است که وی در زندان اوین به سر می برد.



این شخص که نخواست نامش فاش شود به «رادیو فردا» گفت که بازجوی آقای ثقفی این موضوع را به پسر کوچک او گفته و در عین حال، اتهام او را نیز ذکر نکرده است.



درهمین حال، هاله صفرزاده، همسر و محسن، پسر بزرگ علیرضا ثقفی خراسانی، نیز پس از احضار تلفنی توسط وزارت اطلاعات ایران، روز چهارشنبه به مرکز پیگیری این وزارتخانه مراجعه کردند که تا ظهر روز چهارشنبه، خبری در مورد این دو به دست نیامد.



خبر انتقال آقای ثقفی خراسانی به زندان اوین در حالی داده شد که ماموران وزارت اطلاعات در مراجعه خانواده اش به این دستگاه امنیتی گفته بودند که تحقیق از وی ظهر روز سه شنبه پایان یافته و او از آن محل خارج شده است.



بازداشت آقای ثقفی پس از آن صورت گرفت که وی در هفته های گذشته مورد تهدیدهای تلفنی قرار گرفته بود، و به گفته چند تن از فعالان کارگری، انتظار بازداشت او وجود داشت.



این تهدیدها بیشتر به دلیل فعالیت های صنفی کارگری این روزنامه نگار مطرح شده بودند.



آقای ثقفی خراسانی پیش از این سردبیری ماهنامه «راه آینده» را بر عهده داشت که پس از هشت شماره، توقیف شد. این ماهنامه به طور عمده، مسائل کارگری در ایران را منعکس می کرد و نشریه ای مستقل بود.



وی در آن زمان در گفت و گو با «رادیو فردا» در خصوص دلیل توقیف این ماهنامه اظهار داشت: «به طور مشخص، ما فکر می کنیم از ادامه کار مجله راه آینده به علت روش مستقلی که داشت، جلوگیری شده است.»



علیرضا ثقفی خراسانی همچنین گفت: «راه آینده به طور مشخص از منافع کارگران و مردم ایران، منافع کارگران و مردمی که در پی هجوم سرمایه جهانی و همراهی آن توسط دستگاه سرکوب داخلی، به بدترین وجه در حال پایمال شدن است، دفاع می کرد.»



سردبیر راه آینده اشاره کرد که مستقل بودن این ماهنامه باعث شد که تحت فشار قرار گیرد و افزود: «ما در هشت شماره مجله، هیچ گونه کمک دولتی نگرفتیم و آنها فکر می کردند ما از نظر مالی دچار مشکل می شویم. ما در این مدت از هر نظر تحت فشار بودیم، چه از نظر چاپخانه ها که مجله ما را چاپ نمی کردند و یا دکه ها که مجله ما را نمی فروختند. حتی در پخش پست، در بسیاری از اوقات، کارتن های ما در اداره پست گم می شد و جواب درستی به ما نمی دادند.»



افزایش فشار بر فعالان کارگری



احضار علیرضا ثقفی خراسانی، همسر و پسرش و بازداشت او در حالی اتفاق می افتد که در ماه های اخیر فضا بر فعالان کارگری در ایران تنگ تر شده است.



در همین ارتباط، می توان به صدور احکام شلاق و زندان علیه چهار نفر از شرکت کنندگان در مراسم روز جهانی کارگر، اول ماه مه، در سال جاری در سنندج، اشاره کرد.



بر اساس اطلاعیه اتحادیه آزاد کارگران ایران، بر اساس حکم دادگاه شعبه ۱۰۱ جزایی سنندج، سوسن رازانی و شیوا خیر آبادی، هر یک به چهار ماه زندان و ۱۵ ضربه شلاق، عبدالله خانی به ۹۱ روز زندان و ۴۰ ضربه شلاق و سید غالب حسینی به شش ماه زندان و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده اند.



اتهام این چهار نفر، اخلال در نظم عنوان شده است. در ماه های اخیر، تعدادی از فعالان اجتماعی درایران، از جمله فعالان کارگر و زن، از سوی دادگاه های جمهوری اسلامی ایران به تحمل ضربات شلاق محکوم شده اند.



اتهام این فعالان و سایرین که احضار، بازداشت و یا محاکمه شده اند، اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی، اخلال در نظم و شرکت در تجمع غیرقانونی است.



این قبیل اتهامات تکذیب فعالان اجتماعی و انتقاد سازمان های حقوق بشری را به دنبال داشته است.



همچنین حدود دو ماه از بازداشت غلامرضا غلامحسینی، یکی از اعضای فعال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، می گذرد و خانواده وی قادر به تهیه وثیقه ۲۰۰ میلون تومانی اعلام شده از سوی دادگاه انقلاب نیستند.



آقای غلامحسینی که به علت فعالیت سندیکایی از کار بیکار شده بود، پس از دریافت رای بازگشت به کار از سوی هیئت حل اختلاف اداره کار غرب تهران به شرکت واحد مراجعه کرد، اما از بازگشت به کار وی ممانعت به عمل آمد.



از آنجا که هیچ مسئولی جواب در خور تاملی به وی نمی داد و به مسئولین ارشد شرکت واحد و شهرداری هم دسترسی نداشت، هنگامی که مطلع شد جشنی به مناسبت گرامیداشت روز زن ترتیب داده شده است و در آن شهردار تهران و مدیریت شرکت واحد حضور خواهند داشت، تصمیم گرفت تا به عنوان یک کارگر شرکت واحد در این جشن حضور پیدا کند تا شاید بتواند با دیدار مدیران و شهردار تهران به سر کار بازگردد.



گزارش ها حاکی است که به محض ورود او به مکان برگزاری جشن، توسط مامورین بازداشت و به پلیس امنیت تحویل داده شد. وی روز بعد به دادگاه انقلاب انتقال یافت و از آنجا نیز به زندان اوین منتقل شد.



سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در بیانیه ای که روز سوم شهریور ماه منتشر کرد، ادامه بازداشت غلامرضا غلامحسینی را «نقض بی قید و شرط حقوق سندیکایی و حقوق بشر» دانسته و از تمام فعالین حقوق کارگران و اتحادیه های کارگری خواهان حمایت از کارگران زندانی تا آزادی آنها شده است.



بازداشت آقای غلامحسینی در شرایطی روی داده است که بیش از ۱۳ ماه از بازداشت منصور اسانلو، رییس هیئت مدیره این سندیکا به اتهام اقدام علیه امنیت ملی می گذرد.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home

Powered by Blogger

Subscribe to
Posts [Atom]