September 19, 2008

پیش گیری از ثبت نام بهاییان-انجمن زندانیان سیاسی

بعد از اعلام نتايج نهايي کنکور سراسري سال 87 بسياري از داوطلبان بهايي کنکور سراسري متوجه شدند که براي آنها به جاي کارنامه \"نقص پرونده\" درج شده است. در اين ميان همانند سالهاي پيش تعداد محدودي از داوطلبان بهايي کارنامه ي خود را دريافت نمودند و براي انتخاب رشته اقدام نمودند.
در حال حاضر تعداد اندکي از جوانان بهايي در دانشگاه هاي کشور مشغول به تحصيل هستند که ورودي سالهاي 85 و 86 مي باشند. اکثر کساني که در سالهاي مذکور وارد دانشگاه شدند اخراج شدند و اقدامات آنان تا اين لحظه بي نتيجه بوده است. امسال نيز بعد از اينکه تعداد محدودي از داوطلبان بهايي کارنامه ي خود را دريافت نمودند انتظار اين ميرفت که حداقل تعداد اندکي از آنها بتوانند وارد دانشگاه شوند
اما در سال جديد ترفندي جديد براي جلوگيري از ورود بهاييان به دانشگاه ها انديشيده شده است. ثبت نام دانشگاه اينترنتي است و در قسمت مذهب 5 گزينه براي انتخاب وجود دارد که شامل \"شيعه، سني، مسيحي، زرتشتي و کليمي\" مي باشد. در صورتي که داوطلب هيچ يک از اين گزينه ها را انتخاب نکند ثبت نام براي او غيرممکن خواهد بود! اين موضوع مغاير با بند 3،14 و 9 اصل سوم قانون اساسي و نيز اصول 14،19، 20 و 30 قانون اساسي است.
براي مثال به اصل بيستم قانون اساسي توجه کنيد: : \"همه افراد ملت اعم از زن و مرد يكسان در حمايت قانون قرار دارند و از همه حقوق انساني، سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي با رعايت موازين اسلام برخوردارند.\" با توجه به اين ترفند جديد \"همه افراد ملت اعم از زن و مرد\" در افرادي خلاصه مي شود که داراي پنج عقيده ي ذکر شده در فرم ثبت نام دانشگاه ها مي باشند و در غير اين صورت حق تحصيل ندارند! با توجه به اصول و احکام ديانت بهايي، کتمان عقيده در اين آيين وجود ندارد و اين انتخاب تستي و اجباري بهاييان را مجبور به انجام عملي بر خلاف احکام و معتقدات آنان مي نمايد.
در سالهاي گذشته با توجه به دستي بودن ثبت نام در دانشگاه هاي کشور فرد بهايي با خالي گذاشتن گزينه ي مذهب يا قرار دادن خط تيره روبروي آن در دانشگاه مربوطه مشغول به تحصيل مي شد که البته بازهم در مراحل بعد اخراج مي گرديد ولي در سال جديد به شکلي ناعادلانه تر و غير منصفانه تر عده ي زيادي از استعدادهاي کشور ايران پشت درهاي بسته ي دانشگاه قرار مي گيرند و مثل سالهاي پيش هيچ ارگان، سازمان و نهادي حاضر به پاسخ گويي در قبال اين عمل غيرقانوني و غير انساني نيست.در تصوير ذيل فرم ثبت نام اينترنتي دانشگاه شيراز را مشاهده مي کنيد.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home

Powered by Blogger

Subscribe to
Posts [Atom]